Hrvatsko-češko
društvo obilježilo 1100. godišnjicu Hrvatskog kraljevstva
predavanjem o svetom Václavu |
(povratak) |
Hrvatsko-češko društvo i Češka beseda Zagreb obilježili su 19.
veljače 2025. u Češkom domu u Zagrebu 1100. godišnjicu Hrvatskog kraljevstva
koja se poklapa s 1100. godišnjicom dolaska svetog Václava na
vlast u Češkoj. Predavanje o svetom Václavu, njegovoj ulozi u izgradnji
češkog identiteta i državnosti, kao i sličnostima i razlikama u odnosu
na njegovog suvremenika kralja Tomislava održao je povjesničar i
bohemist Marijan Lipovac, predsjednik HČD-a.
Istaknuo je da nema podataka o tome jesu li dvojica vladara, koji među
svojim narodima mitski status te simboliziraju njihovu državnost,
znali jedan za drugoga i jesu li Hrvatska i Češka tada održavali
ikakve odnose. Pojasnio je da se češka država krajem devetog i početkom
desetog stoljeća tek počinje stvarati, pod vodstvom dinastije
Přemyslovića oko Praga kao njihovog sjedišta, dok je proces stvaranja
hrvatske države počeo najkasnije sredinom devetog stoljeća i s
Tomislavom koji se 925. spominje kao kralj doživio vrhunac jer je to
značilo da je Hrvatska samostalna i moćna država. Lipovac je kazao da je
Češka status kraljevine dobila tek 1198., i to kao dio Svetog Rimskog
Carstva. „Václav nije bio kralj, nego knez, ali nakon smrti se počeo
štovati kao svetac, što Tomislav niti nijedan od njegovih nasljednika
ili prethodnika nisu postali pa nemamo svetog Tomislava, svetog
Zvonimira ili svetog Branimira“, kazao je Lipovac. Podsjetivši da su o
kralju Tomislavu povijesni izvori vrlo oskudni, istaknuo je da ipak
postoje, i to iz njegova vremena, makar i u kasnijim prijepisima, dok
kod svetog Václava to nije slučaj, pa o
njegovoj vladavini govore tek kasnije kronike i legende. „No
činjenica je ta takve legende postoje, i to već nekoliko desetljeća
nakon smrti svetog Václava, da su sačuvani i njegovi posmrtni ostaci, da
diljem Češke postoje njegove crkve, oltari i kipovi, i da njegova slava
i kult traju neprekidno već gotovo 1100 godina, dok je Tomislav zapravo
bio stoljećima zaboravljen“, rekao je Lipovac, pojasnivši da ga je prvim
hrvatskim kraljem tek 1871. „proglasio“ tadašnji vodeći hrvatski
povjesničar Franjo Rački polazeći od činjenice da je prvi poznati
hrvatski vladar s kraljevskom titulom.
Sveti Václav (na hrvatskom Vjenceslav ili Većeslav) rodio se oko 907.
kao sin kasnijeg kneza Vratislava i supruge Drahomire. Knez je postao
921., ali je stvarnu vlast preuzeo 925., dok su ju do tada obnašale
njegova baka sveta Ludmila i majka Drahomira.
Legende ističu njegovu
obrazovanost, pobožnost i asketski život, no svetački status zaslužio je
ubojstvom u Staroj Boleslavi po nalogu brata Boleslava 28. rujna 935.
Radilo se zapravo o borbi za vlast i razlikama u vanjskopolitičkom
konceptu jer je Václav priznao vrhovnu vlast Saske, koja je tada
postajala najmoćnija njemačka država, dok je Boleslav bio za nastavak
češkog savezništva s Bavarskom i poganskim slavenskim plemenima. „Václav
je shvatio da se pod vodstvom Saske ponovno obnavlja carstvo Karla
Velikog, iako u manjem opsegu, da se time na simboličkoj razini
ujedinjuje Zapad, i da se Češka ako želi opstati tome ne može
oduprijeti, već se mora prikloniti", rekao je Lipovac. Pojasnio je da
Václav nije službeno proglašen svetim, nego mu je brat tri godine nakon
smrti dao prenijeti tijelo iz Stare Boleslavi u Prag i tako je počelo
njegovo štovanje kao sveca. „Paradoksalno, Boleslav, iako je u najmanju
ruku bio umiješan u bratovo ubojstvo, upravo će svog svetog brata
koristiti u širenju svoje vlasti i zapravo u formiranju češke države.
Činjenica da je imala vladara koji je postao svetac ojačala je prestiž
Boleslavove kneževine i među okolnim vladarima i u odnosu s Njemačkom,
pogotovo jer tada nijedan od njemačkih vladara nije bio štovan kao
svetac. Tako osnažen Boleslav je porazio samostalne vladare na području
Češke i formirao jedinstvenu češku državu te proširio vlast na dio
Moravske, Šlesku pa čak i na područje Krakova. Sveti Václav postao je
zapravo vječni vladar Češke, njen zaštitnik, njen oslonac u borbama za
samostalnost, njen zaštitni znak u inozemstvu i zapravo njen garant jer
kao kršćanski narod koji za zaštitnika štuje svog svetog vladara Čehe
više nitko nije mogao smatrati poganima i dovoditi u pitanje njihov
opstanak, za razliku od poganskih polapskih i baltičkih Slavena koji su
istrijebljeni, odnosno utopljeni u njemački korpus. Sveti Václav postao
je postumni otac češke države jer nju su izgrađivali njegovi
nasljednici, ali u njegovo ime. Svojim potezima Češku je trajno
pozicionirao na Zapadu, i geopolitički, a i u vrijednosnom smislu, kao
što je to u slučaju Hrvatske u devetom stoljeću napravio knez Branimir.
I ta pripadnost Zapadu je zapravo postala garancija opstanka Čeha i
Češke, kao i Hrvata i Hrvatske", rekao je Lipovac. Podsjetio je da se od
2000. blagdan svetog Václava slavi i kao Dan češke državnosti.
Od 1997. sveti Václav jedan je od zaštitnika katedrale u Pragu, a
posvećene su mu i katedrale u Olomoucu i Krakovu. Još od 14. stoljeća
njegov oltar nalazi se u bazilici svetog Petra u Vatikanu. Bio je štovan
i među hrvatskim glagoljašima pa je upravo u hrvatskim glagoljskim
brevijarima sačuvan staroslavenski tekst legende o njegovoj smrti iz
desetog stoljeća. U Hrvatskoj mu je danas posvećena kapelica u Ljudevit
Selu kod Daruvara, a postoji i slika svetog Václava u crkvi u Ivanovom
Selu, kao i njegov kip na oltaru crkve u Končanici.
|